در دومین قسمت از آموزش لغات تخصصی هتلداری، 10 واژه و اصطلاح پرکابرد در زمینه "رزرواسیون" هتل را برای شما هنرآموزان قرار داده ایم.

- Alternative Distribution System یا ADS سیستم توزیع جایگزین (ADS)

به روشهای عرضه خدمات هتل از طرق غیر مستقیم، همانند امکان رزرو اتاق ها از روی اینترنت گفته می شود.


- Availability موجودی، در دسترس بودن
منظور از این کلمه، تعداد موجود بودن یک نوع خاص از اتاق در یک تاریخ خاص می باشد؛ به عنوان مثال در تاریخ 25 اسفند 12 اتاق توئین و 8 اتاق دبل در هتل موجود است.


- Average Length of Stay یا ALOS متوسط مدت اقامت
منظور از ALOS متوسط اقامت افراد در هتل می باشد که از حاصل تعداد شب های اتاق بر تعداد رزرو به دست می آید .


- Best Available Rate یا BAR بهترین نرخ موجود
منظور از BAR بهترین نرخی است که تمامی میهمانان می توانند برای خرید هر اتاق دریافت دارند. این نرخ می تواند در ساعت مختلف روز و یا در ایام مختلف هفته تغییر نماید .


- Best Rate Guarantee یا BRG تضمین بهترین نرخ
این نرخ، نرخی است که هتل آن را برای میهمانان خود تضمین می کند؛ به عنون مثال هتل تضمین می کند که بیشترین درصد تخفیف را هواره در وب سایت خود ارائه نماید .


- Booking Engine یا BE
برنامه کاربردی که هتل ها برای ارائه نرخ تخفیفات و رزرواسیون، در سایت خود قرار می دهند .

- Central Reservation System CRS سیستم رزرواسیون مرکزی
برنامه ای که برای رزرو و چینش اتاق و یا فروش سایر خدمات هتل بکار می رود، CRS نامیده می شود. این برنامه کانال های مختلف فروش همچون BE ، آژانس های طرف قرارداد و ... را پشتیبانی می کند و رزرو یا فروش اصلی از طریق این برنامه انجام می شود .


- Channel Management مدیریت کانال های توزیع
کنترل و سهمیه بندی کانال های مختلف فروش همچون وب سایت، آژانس های طرف قرار داد و ... Channel Management نامیده می شود. مدیریت و کنترل کانال های توزیع باعث کاهش هزینه های انسانی و همچنین افزایش سودآوری می گردد .


-Charge شارژ
شارژ، عملیاتی دارای بار مالی است که در زمان اقامت میهمان، در صورت استفاده از خدمات هتل رخ می دهد. مثال هایی از
شارژ عبارت است از :
- اقامت در اتاق
- استفاده از رستوران
- استفاده از مجموعه ورزشی
- استفاده از کافی شاپ


- Closed to Arrival محدودیت در ورود به هتل
یک عامل کنترلی جهت ایجاد محدودیت در رزرو، در یک روز خاص می باشد و در زمانی هایی که تعداد اتاق های موجود هتل به مرز بحرانی می رسد، کاربرد دارد. بدین صورت رزرواسیون برای یک روز خاص رزروی را تایید نمی کند.

در این قسمت از آموزش لغات تخصصی هتلداری، اصطلاحات و واژگان پرکاربرد در زمینه "خانه داری" هتل را برای استفاده علاقه مندان این رشته قرار داده ایم.

-Housekeeping Status report گزارش وضعیت خانه داری
به گزارشی که توسط واحد خانه داری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاق ها آماده می شود، اطلاق می گردد .


-Preventive maintenance عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگه داری
سیستمی نظامند جهت نگه داری و تعمیرات وسایل اتاق ها به صورت دوره ای که باعث پیش گیری از خرابی های آتی می گردد؛ این مهم باعث کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری می شود .


-Room Status Discrepancy اختلاف در وضعیت اتاق
وضعیتی که طی آن توضیحات ثبت شده در واحد خانه داری در مورد اتاق با وضعیت ثبت شده در میز پذیرش تفاوت دارد .


-Turn down Service
وضعیتی که خانه دار طی آن وارد اتاق میهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده می کند. برخی از هتل ها در این مورد خلاقیت به خرج داده و بر روی بالشت میهمانان شکلات قرار می دهند و یا آباژور های اتاق را روشن می نمایند و ممکن است شما بخواهید برای کودکان کتاب داستان برای خواب شبانه قرار دهید .


-Booked to capacity حداکثر ظرفیت رزرو
به وضعیتی گفته می شود که تمامی اتاق های هتل رزرو شده باشند .


-No show Guest
به وضعیتی اطلاق می شود که میهمان اتاق در زمان رزرو به هتل مراجعه ننموده باشد .

                                                                                     معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران