تبدیل شدن به یک آژانس مسافرتی هوشمند، یکی از الزامات آژانسهای مسافرتی سنتی برای مقابله با بیسابقهترین بحران تاریخ صنعت گردشگری، یعنی بحران کرونا و همراهی با تغییرات این صنعت است. سوال اصلی اینجا است که سرمایهگذاری در آژانس های مسافرتی هوشمند چه مزایایی در پی خواهد داشت و چگونه منجر به افزایش سودآوری و ارتقای تجربهی مشتریان خواهد شد؟
برای پاسخ به این سوال در ادامهی مطلب با وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان گردشگری، هتلداری و آشپزی بندر انزلی همراه باشید.
آژانس مسافرتی هوشمند چیست؟
در اکوسیستم سفر، اغلب مسافران مایلاند با آژانس های مسافرتی ارتباط برقرار کرده که اطلاعات کاملی را حول محور خدمات توریستی متنوع مانند انواع سفرها، شرایط آبوهوای مقاصد، مراکز اسکان و غیره در اختیار دارند.
آژانس های مسافرتی به نمایندگی از ارائهدهندگان خدمات و محصولات سفر، وظیفهی انجام کارهای مقدماتی سفر مسافران مانند خرید بلیط، رزرو اتاقهای هتل و دیگر امکانات مقاصد توریستی را بر عهده گرفته و بهازای انجام این وظایف، کمیسیون درخواستی خود را از کمپانیهای ارائهدهنده خدمات دریافت میکنند. حال تصور کنید اگر فناوری بتواند همهی این فرآیندها را بهراحتی انجام دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
ورود ابزارهای نوین فناوری به پروسهی اداری آژانسها، آنها را به «آژانس های مسافرتی هوشمند» (Smart Tour agent) تبدیل خواهد کرد. از مهمترین مزایای اینگونه آژانس ها میتوان به «مزیت رقابتی»، «تعامل بهتر با مشتریان» و «سرعت، اتوماسیونسازی و بهرهوری بیشتر» اشاره کرد که در ادامه با هر یک از آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.
- مزیت رقابتی
استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تجزیهوتحلیل دادهها و شخصیسازی پیشنهادات مسافران، یک مزیت رقابتی برای آژانس های مسافرتی هوشمند در مدیریت تورها و برنامههای سفر محسوب میشود.
- تعامل بهتر با مشتریان
استفاده از فناوریهای پیشرفته، یکی از موضوعات موردعلاقهی مشتریان است و بسیاری از آنها با استفاده از گوشیهای هوشمند خود با یکدیگر و شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباط برقرار میکنند. به همین دلیل، تعامل با آژانس های مسافرتی هوشمند، علاوه بر ارائهی خدمات بهتر به مشتریان، منجر به جلب رضایت آنها نیز خواهد شد.
- سرعت، اتوماسیونسازی فرآیندها و بهرهوری بیشتر
یکی از مهمترین مزیتهای آژانس های مسافرتی هوشمند، افزایش سرعت انجام کارها است. بهطوری که پروسهای که انسان برای انجام آن به چند روز زمان نیاز دارد، فناوریهای هوشمند میتوانند در عرض چند دقیقه به اتمام برسانند. در واقع، اتوماسیونسازی فرآیندها، با کاهش کارهای یدی و افزایش سرعت انجام کارها، منجر به سادهسازی فرآیندها و افزایش بهرهوری و کارایی شده است.
تورپل، نمونه یک آژانس های مسافرتی هوشمند
در صورت بروز مشکل در حین سفر، بسیاری از مسافران برای حل آن با آژانس های مسافرتی تماس میگیرند؛ اما از آنجایی که آژانس ها اطلاعات کافی از نحوهی پیشرفت عملیات خدماترسانی به مشتریان در مقصد ندارند، جواب سوال خود را از «کمپانیهای مدیریت مقصد» یا (DMC) جویا میشوند.
«تورپل» (Turpal)، یکی از اپلیکیشنهای نوین فناوری در صنعت گردشگری است که با بهرهمندی از هوش مصنوعی و بهینهسازی خدمات لجستیک، موجب ارتباط مستقیم میان آژانس های مسافرتی، مسافران و شرکتهای مدیریت مقصد شده و با اتوماسیونسازی فرآیندها، نقش چشمگیری را در بهبود تجربهی سفر مشتریان ایفا میکند.
تیمهای عملیاتی سفر از طریق برنامهی تورپل میتوانند از زمان ورود به مقصد و در تمام طول سفر، در کنار مسافران خود حضور داشته باشند. این راهحل هوشمندانه به آژانس های مسافرتی و تورگردانان کمک خواهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای مسافر، سریعاً با مسئول موردنظر ارتباط برقرار کرده و ضمن کاهش پروسهی پیگیری مشتریان، به مشکلات و شکایات آنها رسیدگی کنند.
در واقع، برنامهی تورپل، همانند یک منبع اطلاعاتی قوی برای آژانس مسافرتی هوشمند است که ۲۴ساعته و در طول شبانهروز در حال خدماترسانی به مسافران آنها بوده و اجازهی دسترسی به کلیهی فعالیتها و گزینههای سفر مسافران را برای آژانس های مسافرتی فراهم میکند.
سخن پایانی
در دنیای امروز ارتقای آژانس های مسافرتی و تبدیل آنها به یک آژانس مسافرتی هوشمند، نهتنها یک نیاز، بلکه یک امر ضروری خواهد بود. در حقیقت استفاده از اپلیشکنهای هوشمصنوعی همانند تورپل و ایجاد بستری مناسب جهت ارتباط مستقیم با مشتریان یکی از بهترین راهکارهایی است که آژانسهای مسافرتی هوشمند میتوانند از آن بهرهمند شوند.
معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران