با وجود تعدد رسانه های مجازی و ابزارهای تبلیغاتی چگونه می توان بر تصمیم مشتریان بالقوه یک هتل تاثیر گذاشت و رزروهای خود را افزایش داد؟ برای یادگیری راهکارها با وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان هتلداری، گردشگری و آشپزی بندر انزلی همراه باشید.
هر چند در حال حاضر بازاریابی برای هتل ها با توجه به وجود ابزارهای مختلف به ویژه در دنیای مجازی به نظر ساده می رسد اما در عمل بسیاری از مدیران هتل به دنبال اجرای روش هایی هستند که بتوانند بیش ترین بازده ممکن را داشته باشند. به همین منظور دست اندرکاران شرکت E-Marketing Associates در یادداشتی با عنوان: «سه روش قدرتمند هتل داران برای تاثیر بر تصمیمات رزرو» شرحی مختصر از این مهم را داده اند که در ادامه اقتباسی از آن آمده است:
مهم ترین گام در راه توسعه برنامه بازاریابی هر هتل، شناخت راه های خرید و تصمیم گیری مشتریان است. اینکه بدانید مشتریان بالقوه شما از کدام مسیر و کدام منابع اقدام به خرید و رزرو هتل می کنند، کلید اصلی موفقیت بازاریابی تان خواهد بود. این مهم در کنار تشخیص درست ابزار و روش های تقویت فروش می تواند در تمرکز و بهره وری هرچه بیش تر بودجه تبلیغاتی و بازاریابی مفید واقع شود.
اگرچه برخورداری از یک نگاه چندرسانه ای در بازاریابی بسیار حیاتی است اما در عمل بیش ترین تمرکز تنها بر روش هایی صورت می گیرد که بتواند بیش ترین بازده ممکن را داشته باشند. پس لازم است تا مطمئن شوید در تمرکز خود بر یک روش، تمامی ابزار لازم بر سنجش میزان حرکت و موفقیت خود در آن را در اختیار دارید.
با قبول این واقعیت که بودجه بازاریابی بر گسترش دامنه آن تاثیر مستقیم دارد، امروزه هتل های مستقل با بودجه های محدود محکوم به اجرای یک بازاریابی هوشمند می باشند. بنابراین در ادامه سه روشی که می تواند این دسته از هتل ها را در مسیرشان موفق سازد، آورده شده است:
Social Media Marketing
تنها با حضور فعال در رسانه های اجتماعی می توان نسبت به افزایش فروش در این رسانه ها امیدوار بود. این حضور می تواند در محدود کردن تصمیمات مشتریان بالقوه در انتخاب هتل شما تاثیرگذار باشد به شرط آن ویژگی های حضور موفق را بدانید و بدان ها پایبند باشید. یکی از این ویژگی می تواند تبلیغات فیس بوک باشد؛ تبلیغاتی که به شناساندن هرچه بهتر شما به مشتریان بالقوه بسیار سودمند است و در کنار این خود نیز می توانید با ساخت گروه ها و کمپین های خاص، آن را تقویت کنید. این مهم در سایر رسانه های اجتماعی نیز صدق می کند. ایجاد کانال در یوتیوب و یا کمپین در توئیتر نیز ایده هایی جواب داده شده به حساب می آیند.
Content Marketing
اما کلید اصلی مشغول ساختن بازدید کنندگان به آنچه منظور هدف شماست، متن و محتوای بازاریابی تان است. برای این مهم، گام نخست شناخت اطلاعات مفید برای مشتریان است و بعد تصمیم گیری در مورد روش های تولید اطلاعات و سپس چگونگی اجرا و نمایش آن ها. هر قدر در این زمینه موفق تر عمل کنید، بی تردید تاثیرات قدرتمندتری بر تصمیمات مشتریان خواهید داشت به این شرط که بتوانید اندازه گیری درستی از میزان موفقیت خود داشته باشید. بلاگ ها به این خاطر که می توانند ترافیک بازدید را نشان دهند از بهترین ابزارها به شمار می آیند به ویژه آنکه می توانند با واژه کلید ها، شما را در موتورهای جستجو بیش از پیش در معرض بازدیدهای احتمالی قرار دهند.
Retargeting
ایجاد فرصت هایی برای جمع بندی در بازاریابی و هدایت مشتریان به خرید، اصلی ترین نقش تبلیغات Retargeting است. این تبلیغات به شما این امکان را می دهد که مشتری در حال بازدید از محتوای بازاریابی تان را در لحظه مناسب به خرید وادار سازید. کاری مشابه با آنچه که در بازاریابی ایمیلی انجام می دهید و در جایی از متن ایمیل خود دوست دارید مشتری بالقوه را به خریدار خود بدل سازید. این دسته از تبلیغات شامل نوشته یا عکس هایی با لینک مستقیم، ساده ترین روش ممکن برای نگاه داشتن هتل خود در پیش چشم مردمی است که با محتوا و پیشنهاد شما مشغول شده اند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که رسانه های اجتماعی و محتوای تبلیغاتی گرچه ممکن است منجر به گفت و گوهای رایج در دنیای تجارت نشوند اما تاثیر بسیار مهم و برجسته ای بر تصمیمات مشتریان دارند.
معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران