سفر کاری یا گردشگری تجاری چیست؟ چرا این نوع از سفرها در صنعت گردشگری از اهمیت قابلتوجهی برخوردارند؟ در این مطلب همراه وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان گردشگری، هتلداری و آشپزی استان گیلان در بندر انزلی باشید تا با این شاخهی مهم گردشگری بیشتر آشنا شوید.
یکی از شاخههای روبهرشد گردشگری که اهمیت زیادی در صنعت گردشگری دارد، سفر کاری یا گردشگری تجاری است. در طی سالهای اخیر سفرهای کاری سهم قابلتوجهی در اقتصاد جهانی داشته و همین امر آن را به یک بخش بسیار مهم در صنعت گردشگری تبدیل کرده است.
سفر کاری چیست؟
«گردشگری تجاری» (Business Tourism) یا «سفر کاری» (Business Travel) به نوعی از سفرها گفته میشود که شامل انجام فعالیتهای تجاری یا کاری در خارج از محل کار افراد است. بهطور کلی، به هر سفری که فرد برای انجام فعالیت کاری خود، صرفنظر از اینکه چقدر از محل کار روزمرهی خود فاصله دارد، انجام میدهد سفر کاری یا گردشگری تجاری میگویند.
«سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO)، گردشگران را بهعنوان افرادی تعریف میکند که برای گذران اوقات فراغت، تجارت، کار و سایر اهداف، در مکانهایی خارج از محیط معمول زندگی خود در سفر و اقامت باشند، بنابراین سفر کاری یک بخش مهم و جداییناپذیر از اقتصاد صنعت گردشگری به شمار میرود. فعالیتهای گردشگری تجاری یا سفرهای کاری شامل شرکت در جلسات، کنگرهها، کنفرانسها، نمایشگاهها، سفرهای تشویقی و مهمانیهای شرکتی است.
برخی از نمونههای معمول سفرهای کاری شامل سفر به شعبه دیگری از همان شرکت، سفر به مکان دیگری برای ملاقات با تامینکنندگان یا شرکای تجاری یا سفر برای یک کنفرانس یا یک رویداد تجاری است. طبق اکثر تعاریف، سفر کاری حداقل به یک شب اقامت در خارج از محل زندگی فرد نیاز دارد. از دیگر انواع سفرهای کاری میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- ارزیابی بازارهای جدید
- ارزیابی محل پروژهها
- رفتن به مصاحبه شغلی در شهر یا کشوری دیگر
- نصب تجهیزات برای مشتریها
- ایجاد انگیزه در کارکنان برای افزایش وفاداری آنها
- شبکهسازی
- تبلیغ محصول یا خدمات شرکتها
- بازدید از مشتریان
- ملاقات افرادی که میتواند به مشتری شرکتها تبدیل شود.
چرا سفر کاری مهم است؟
آنچه که دربارهی سفرهای کاری حائز اهمیت است، رابطهی قوی و همبستگی این نوع سفرها با اقتصاد کشورها است. تجربه نشان میدهد که مسافران کاری نسبت به هزینههای خود حساسیت کمتری نشان میدهند، چراکه تنها کسری از هزینهها بر عهدهی خودشان است و بیشتر یا همهی هزینهها توسط کارفرما تامین میشود. همچنین مسافران کاری در طول سفر ۴برابر بیشتر از هر نوع گردشگر دیگری هزینه میکنند.
بنابراین، یکی از ویژگیهای مهم گردشگری تجاری، کمک به اقتصاد محلی و جهانی است. علاوه بر آن، گردشگری تجاری سبب توسعه زیرساختهای پیشرفته و سیستمهای حملونقل میشود که بهسود سایر اشکال گردشگری و همچنین جمعیت محلی است.
از سوی دیگر سفرهای کاری باعث تقویت صنعت مهمانیاری که شامل رزرو هتل و رستوران است نیز میشود. مطالعات نشان میدهند که ۱۳درصد از کل بودجه سفرهای کاری برای اقامت و ۲۱درصد از آن نیز صرف وعدههای غذایی افراد میشود. علاوه بر آن، این شکل از گردشگری به رشد گردشگری تفریحی نیز کمک میکند، چراکه مسافران کاری معمولا تمایل دارند فعالیتهای کاری و تفریحی را با یکدیگر ترکیب کنند. این نوع از سفرها با عنوان «بلیژر توریسم» (bleisure tourism) شناخته میشوند که ترکیبی از کلمهی «بیزنس» (business) بهمعنی کار و تجارت و «لیژر» (leisure) بهمعنی اوقات فراغت و تفریح است.
منبع: دی دی سفر
معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران