هتل ها به معنای وسیع کلمه به انواع مختلف طبقه بندی میشود: هتلهای فرودگاهی، شهری، هتل آپارتمان، هتل تفریحی و . . . یک هتل را میتوان به زبان ساده چنین تعریف نمود: مکانی است دارای امکانات کافی برای زندگی افرادی که به منظور اقامت موقت بدان مراجعه و از این امکانات استفاده میکنند. وجه مشترک کلیه این هتلها فروش اتاق و عرضه خدماتی است که هر کسی که در سفر است به آن نیاز دارد. بدین گونه درمییابیم که یک هتل باید برای رفع نیازهای مسافرین و مراجعین خود امکانات و وسایل رفاهی ضروری و مورد نیاز آن ها را بهرهمند باشد تا بتواند موجبات آسایش و خورد خوراک آن ها را به نحو مطلوب فراهم نماید و هتلدار همواره باید سعی و کوشش کند که محیطی دلپذیرتر از خانه میهمان به وجود آورد و تلاش نماید که کلیه نیازهای میهمان را در نهایت ادب فراهم کند مسافرین و مراجعین نیز در قبال استفاده از این امکانات، مبلغی میپردازند.
هتلداری که نتواند رضایت و نیاز میهمان را تأمین کند یا نتوانسته توسط کارکنان هتل رفتار شایستهای داشته باشند با اطمینان باید گفت که در جلب رضایت میهمان غفلت کرده. ادب و رفتار کارکنان است که موفقیت یک هتل را تضمین میکنند الگوی رفتار در صنعت هتلداری نقش غالب را دارد زیرا بسیاری از نکات فنی و تخصصی هتلداری را میهمان نمیداند و درک نمیکند مثلاً غذا گذاشتن جلوی مشتری از چپ یا راست کدام صحیح است ولی رفتار پرسنل تأثیر فراموشنشدنی بر او خواهد گذاشت. آن دسته از هتلدارانی که فعالیت فصلی دارند و هتلداری را بسیار ساده میپندارند و برای اداره هتل از کارکنان فصلی که هیچ تجربهای در هتلداری ندارند استفاده میکنند به ندرت میتوانند موفق باشند زیرا نحوه رفتار درست کارکنان با میهمان و این که چگونه باید برخورد کند، در اثر تجربه بهدست میآید و در فصل شلوغی هتل میتوانند از این تجربیات استفاده کنند صنعت هتلداری امری است فنی و حرفهای. کارکنان هتل باید در لحظات حساس نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
توفیق در این کار نیاز به تجربه و قدرت ابتکار و دلسوزی و صداقت دارد زیرا مهارتهای تکنیکی به تنهائی برای ادارهکردن کارها کافی نیست بلکه باید مهارتها با احساسات میهماننوازی و مردمدوستی و خوشروئی توأم و قرین باشد، تا با هم فکری و همکاری و هماهنگی فن و صداقت و ادب، رضایت کامل مهمانان هتل تأمین و تضمین گردد. رفتار کارمند با میهمان که چگونه برخورد میکند همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و میبایست کارمند هتل مورد توجه مدیریت هم باشد که بتواند طبیعت میهمانداری را درک کند. بدیهی است رفتار مدیر و معاون هتل با سرپرستها با کارکنان باید سرمشق بقیه پرسنل قرار گیرد یکی از نکات مهم در صنعت هتلداری آموزش طرز رفتار با کارکنان به مدیران است و ایجاد شرایط و محیطی منطبق با سلسه مراتب میباشد بدون شک حسن سلوک و رفتار مؤدبانه بین پرسنل از یک سو و بین کارکنان و مشتریان هتل از سوی دیگر در نظام و گردش کار هتل اثر مستقیم دارد و لازمه ایجاد هماهنگی و همفکری در جهت بهبود کارهای هتل همسوئی مدیر با کارکنان تحت سرپرستی است که به کارآئی مطلوب منجر میشود.
یک میهمان به مجرد ورود به هتل با رفتار پرسنل روبهرو خواهد بود و پس از ورود به هتل به نظافت، امنیت، و . . . توجه میکند رفتار صحیح و مؤدبانه کارکنان بسیاری از کمبودها را در هتل میپوشاند و همینطور برعکس و هرچه هتلها از عهده تأمین نیازهای میهمانان برآیند به موفقیت بیشتری رسیدهاند. موفقیت هیچ هتلی تصادفی صورت نگرفته است. تمام سرمایه هتل، تشکیلات هتل و بحث هتلداری مبتنی بر ارضا میهمانان است و رضایت میهمان به لوکس و مجللبودن ساختمان هتل و تجهیزات نیست زیرا بسیاری از هتلها به خاطر عدم برخورد شایسته کارکنان با میهمانان در کار خود موفق نبودهاند و اغلب میهمانان از هتلهای مجلل از رفتار پرسنل شکایت داشتهاند و هتلی که متکی به لوکس و مجلل بودن خود باشد و توجهای به رفتار کارکنان با میهمان نداشته باشد هرگز موفق نخواهد بود و طبیعی است هرچه هتل لوکستر و مجللتر و گرانتر باشد توقع میهمانان از رفتار پرسنل و خدماتی که ارائه میدهند بیشتر خواهد بود.
میهمانان هتل برای تمام خدمات مبلغی را میپردازد هتلدار باید رضایت او را جلب کند زیرا برای خدماتی که ارائه میدهد نرخی را دریافت میکند. رفتار و کردار پرسنل و کارکنان هتل میتواند تعیینکننده وضعیت آینده آن به شمار آید. جنبههای تربیتی و فرهنگی و عاطفی افراد است که معرف شخصیت و منش آنها است. از آن جائی که هتلداری کار تیمی و گروهی میباشد هر یک از پرسنل هتل به آسانی میتواند با رفتار ناپسند و انتقادآمیز خود باعث سرافکندگی و انفعال دیگر افراد شریف و کارکنان وظیفهشناس گردد. میهمانی که به هتلی مراجعه میکند ضمن اینکه از هتل انتظار اتاق مناسب، تخت مناسب و راحت و نظافت را دارد، انتظار رفتار شایسته کارکنان هتل را نیز دارد.
اگر بنا باشد پرسنل هتلی برای هر خدماتی میهمان را آزرده کند همیشه میهمان این فکر را میکند که چقدر این هتل گران است. گفتیم یکی از نکات مهم موفقیت در صنعت هتلداری رفتار پرسنل است زیرا یک هتل با تمام هزینههای سرسام آوری که ساخته میشود میتواند بر اثر یک برخورد و بیادبی کارمند هتل از بین برود و برعکس با برخورد زیبا و لبخند پرسنل یک هتل ارزان قیمت میتواند بیش از تسهیلات هتل لوکس با رفتار بد کارکنان رضایت میهمان را جلب کند. باید میهمان هتل در مدت اقامت در تمام حالت احساس آرامش کند. میهمان زمانی از هتل راضی و خشنود است که تمام بخشها با رفتار خود و احساس مسئولیت کردن بتوانند رضایت میهمان را جلب کنند. خوشخوئی و خوشآمدگوئی به میهمانان هتل و توجه به نیازهای مشتریان، موجب اشتهار و حسن شهرت هتل میباشد. مدیری که ادعا کند یا فکر کند که شکایتی از هتل نمیشود و تصور کند پس میهمانان راضی هستند و هیچ توجهی به رفتار کارکنان هتل با میهمانان نداشته باشد خود را فریب داده است.
زیرا بسیاری از میهمانان به مدیر شکایت نمیکنند و شاید هرگز مدیر هتل را هم نبینند ولی این که هتل دارای سرویس مطلوبی نیست را حتماً در خارج از هتل برای دوستان تعریف خواهند کرد و خواهند گفت که محیطی ناآرام و نامناسب و بینظم را انتخاب کرده بودند. بسیاری از میهمانان با وجود ناراضی بودن از خدمات و نظم کار هتل با وجود دلایل موجه مایل به طرح شکایت نیستند یا اگر تعدادی هم شکایتشان را ابراز میکنند به رسپشنیست است که معمولاً به مدیریت انعکاس داده نمیشود زیرا در چنین هتلها مدیران اغلب در اتاق مدیریت به علت فشار کار یا عدم اطلاع از مدیریت هتلداری به بهانههای: جلسه یا درگیر نشدن با کارگر و کارمند یا روبهرو نشدن با مشکلات و . . . پنهان هستند و در چنین هتلهائی هیچ وقت سرویس خوبی ارائه نشده است مدیریت هتل بیشترین ساعت کاری خود را باید در بخشها بگذراند. کسانی که دنبال کار راحت و نشستن در اتاق هستند باید بدانند که مدیریت هتلداری نیست بهتر است حرفه دیگری انتخاب کنند.
تماس با میهمان در مدیریت هتلداری یکی از اصول بنیادی و تعیینکننده است مدیری که خود را از دید میهمانان و کارکنان پنهان میکند نمیتواند کنترلی به این امور داشته باشد. بسیاری از مدیران شهامت اینکه با میهمان در تماس باشند را ندارند زیرا از شکایت و گله میهمان وحشت دارند درصورتیکه اگر با میهمان در تماس باشند نواقص کار را از زبان میهمانان بهتر میتوانند بفهمند و آن را برطرف کنند. اغلب پرسنل هتل بهعلت نیاز، با مدیر رفتار مؤدبانه و برخورد خوبی دارند ولی با میهمانان برخورد خوبی ندارند و میهمان است که به مدیریت این گونه رفتارها را اطلاع میدهد که مدیر باید برای رفع آن جدیت نماید و کارکنان که بدانند مدیریت با میهمانان همیشه در ارتباط است سعی میکنند که رفتار مناسبی با میهمانان داشته باشند اینکه بعضی از مدیران معتقدند که ملاقات با میهمان نوعی اتلاف وقت است نداشتن شهامت پذیرش انتقاد و برخوردار نبودن از مدیریت صحیح حکایت میکند. مدیران باید طوری برنامهریزی کنند که ارتباط با اطرافیان و میهمانان صدمهای به کار آنها وارد نکند.
مدیریت باید با استفاده از تمام نیرو و تجربه خود برای ایجاد رابطه با میهمانان اقدام کند عدهای از مدیران به خاطر عدم تحمل شکایت میهمانان، مدیر لابی (LOBBY) تعیین میکنند یا از وجود مسئول لابی در این سالن استفاده میکنند مدیران باید بدانند این هزینه اضافی و وقت اضافی این افراد، هرگز در مکان مدیر هتل قرار نمیگیرد. ثابت شده اگر این افراد باشند یا نباشند میهمانان به رسپشنیست (Receptionist) شکایت خود را خواهند نمود. به همین دلیل قسمت رسپشن هتل شاهد بیشترین شکایت مسافرین میباشد و در اینگونه موارد کارمندان با تجربه تشخیص میدهند که اطلاعات مدیریت کمتر از اطلاعات خود اوست.
مدیر هتلی که همیشه برای بازدید از بخشهای هتل با قیافه عبوس در حرکت است چگونه میتواند به پرسنل هتل بگوید که باید با لبخند با میهمانان برخورد کرد کارکنان مدیر هتل را برای هر حرکتی و رفتاری زیر زره بین قرار دادهاند. رفتار مدیر هتل همیشه برای کارکنان الگو است. نکته دیگر، مدیر هتل باید به کارمندی که مسئولیت قسمتی را به او سپرده درست انتخاب کرده باشد زیرا مدیریت باید بداند این قسمت که به این شخص سپرده آیا این حجم کار را میتواند بدوش بکشد یا به علت سنگین بودن کار و ناتوان بودن، کارمند مسئول همیشه عصبانی است به همین دلیل مدیریت هتل باید در محل کار کارکنان حضور داشته باشد که کار آنها را ضمن ایفای نقش، در شرایط عادی و روزمره مشاهده کند، که آیا توانائی احراز چنین پستی را داشته یا خیر و این نکات است که حضور مدیر هتل را در صحنه آشکار میکند و حضور مدیر هتل در محل کار کارکنان به بروز رفتار مناسب منجر خواهد شد و گوشزد اشتباهات و تکرار آن موفقیت را تضمین خواهد کرد یک مدیر تیزبین وقتی در محیط کار ظاهر میشود به راحتی میتواند از طرز رفتار و چهره کارکنان به راحتی درک کند که آیا پرسنل از حضور او در محیط کار از او تنفر دارند یا صمیمی هستند اگر تنفر دارند باید مطمئن باشد که میهمانان از رفتار پرسنل راضی نیستند.
منبع: سایت هتل جار
معاون آموزشی و فناوری : لیلا ناوران