برای آشنایی با مدیریت خانه داری در هتل، با وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان هتلداری، گردشگری و آشپزی استان گیلان در بندر انزلی همراه باشید.
مدیر خانهداری باید تیزهوش، با درایت، مسلط به کار و با قدرت تفکر بالا، دارای دانش و تجربه باشد. او باید بتواند افراد زیر مجموعه خود را که اکثرا خانمها هستند و هر کدام دارای سلایق مختلف میباشند، اداره و رهبری نماید.
خصلت میهماننوازی توام با مدیریت قوی، قاطع، متبحر و کارآمد از خصوصیات یک مدیر خانهداری میباشد.
وسعت مسئولیت و وظایف مدیر خانهداری بر حسب قدرت وی تعیین میشود تا جایی که گاهی وظایف او تا حد نگهداری و نظافت قسمتهای غذا و نوشابه، بخش ورزشی و استخر و محوطه باغ نیز به او واگذار میشود.
مدیر خانهداری در هتل ۵ ستاره دارای یک منشی و دو معاون برای صبح و عصر میباشد و حداقل یک زبان خارجی را خوب گفتگو کند.
وظایف و مسئولیتهای مدیر خانه داری
- مسئولیت حسن انجام وظایف کارکنان بخش خانهداری در کلیه امور نظافت
- امانتداری، صداقت، نجابت، تعلیم و تربیت
- سرپرستی تمامی قسمتهای اتاق، راهروها، محوطههای عمومی، پلکان، آسانسور یا سایر قسمتهای که مدیریت هتل به عهده او گذارده است.
- تنظیم برنامه کاری معاونین خود، سرپرست طبقات، خیطها، نظافتچیها طبق مقررات هتل
- برقراری استانداردهای نظافت برای محوطههای که باید زیر نظر داشته باشد
- رابطه نزدیک با قسمت پذیرش و تبادل اطلاعات کاری به طوری که از پیشرفت کار و انجام نیازها مطمئن شود
- بازرسی مکرر از کلیه محوطهها برای اطمینان از انجام مراحل خانهداری و دستورات لازم به سرپرستها برای اشکالات و کمبودها
- تماس با بخش مهندسی و پیگیری مسائل تعمیرات از جهت سرعت عمل و صحت کارهایی که باید انجام شود
- تماس با بخش لاندری برای فعالیتهای ضروری و صحت عمل کار شستشو
- مسئولیت امور انبار خانهداری در صورتی که مسئولیت آن به او واگذار شده باشد
- گرفتن مستمر موجودی لوازم خانهداری
- مشارکت در تنظیم بودجه سالیانه خانهداری
- نظارت بر زمان استحلاک لوازم و اثاثه خانهداری
- تصمیم بر خارج نمودن حوله، ملحفههای فرسوده از موجودی
- مسئولیت در حفظ و نگهداری اثاثیه و لوازم اتاقها
- توجه به پیشگیری خطرات احتمالی حریق، شکست، پارگی، سرقت و غیره
- دقت بر نظافت خانهدارها و لباس فرم آن ها
- پیشنهاد بهینهسازی بخش خانهداری به مدیریت
- توجه کامل و زیر نظر داشتن رفتار و اعمال کارکنان تحت سرپرستی
- بررسی مشکلات خصوصی کارکنان و تا حد امکان کمکهای فکر و مالی به آن ها
- تشکیل بایگانی برای سوابق کارکنان، تعمیرات، تزئینات، گزارشهای خانهداری، مکاتبات به مدیریت، شکایات و پیشنهادات
- نظرات بر قسمت (گمشده، پیدا شده) و رساندن اشیاء گمشده به دست صاحبان آن ها
منبع: هتلی شو
معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران