یکی از مشاغل و پستهای مهم و مورد توجه در هتل، مدیریت رستوران یا رستورانهای هتل میباشد که میتوانیم آن را به عنوان مدیر تشریفات بنامیم. برای آشنایی با این حرفه و وظایف آن با ما در این مقاله در وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان هتلداری، گردشگری و آشپزی استان گیلان در بندر انزلی همراه باشید
متصدی این پست در بالا بردن حیثیت و شخصیت هتل، همچنین در بهبود وضع مالی و اقتصادی آن تأثیر به سزا و غیرقابلانکاری دارد. مدیر تشریفات میتواند با استفاده از ابتکار و تجارب و حسن سلیقه خود، خدمت شایان توجهی به میهمانان هتل عرضه کند و مشتریان را مجذوب سازد. همچنین هتل را در سطح بالاتر و قابلپسندتری جلوه دهد. در غیر اینصورت، بیقیدی، بینظمی و بیاعتنائی و عدم آشنایی کامل مدیر رستوران با وظایف خویش، میتواند حسن شهرت و موقعیت هتل را آن قدر تنزل دهد که قابلتحمل نباشد زیرا رستوران و غذای آن و نحوه پذیرائی، یکی از عوامل مهمی است که مسافران و میهمانان، خوبی و بدی هتل را با آن میسنجند و آن را ملاک قضاوت قرار میدهند.
رستوران هتل محلی است که افراد مختلف با خلق و خوی گوناگون و توقعات و انتظارات خاص در آنجا جمع میشوند و توقع دارند با راحتی و آسودگی و احترام، از آنان پذیرائی شود، و جریانی پیش نیاید که موجبات نارضایتی و آزردگی خاطر میهمانان فراهم شود و با کدورت و ناخرسندی رستوران را ترک گویند. چنین وضعی را فقط با کاردانی و سیاست و مدیریت صحیح میتوان برگزار کرد.
مدیر رستوران های هتل باید متوجه باشد که انجام کلیه امور مربوط به رستورانها، تریا، قنادی، نظارت در کار آشپزخانه، گارسنها، سردخانهها، دستور تهیه انواع غذاها وو تغییرات برنامه آشپزی، برگزاری جشنها و مجالس میهمانی، کارهای مربوط به رزرو سالنها، ارائه سرویس خوب و قابلرضایت میهمانان و مسافران، از وظایف اصلی او میباشد. همچنین زیرنظر گرفتن امور نظافت سالنهای رستوران و آشپزخانه و ظروف سرویس و کلیه وسایل پذیرائی نظارت در کار گارسنها و آموزش آنها به نحوی که بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند کارهای مربوط به رزرو، برگزاری جشنهاو میهمانیها و انتخاب نوع چیدن میزها و وسایل پذیرائی به ترتیب خاص و جالب توجه، در زمره کارهای مدیر تشریفات هتل میباشد.
نکته قابل تامل در مبحث ذکر شده میزان اهمیت دادن هتلداران به آن است. دانستن اصول صحیح در کارها و به کار بردن آن اصول دو امر کاملا جداگانه هستند که در دو بخش مجزا قابل بررسی هستند. باید در نظر داشت که اهمیت این دو بخش یکسان بوده و بعضا در بخش تجزیه و تحلیل به کارگیری آن اهمیت بیشتری نیز پیدا میکند.
«مدیریت تشریفات» به طور کلی پنج مرحله داره:
۱: استقبال
۲: حمل و نقل
۳: اسکان
۴: پذیرایی
۵: بدرقه
افرادی که با تشریفات سروکار دارن باید در طول این فرآیند به ارتباط مفید و موثر برای ایجاد، حفظ، تداوم اعتبار و خوشنامی هتل فکر کنند.
استقبال
مامور تشریفات موظف به راهنمایی میهمان های هتل است پس باید طوری رفتار کند که از لحظه ورود، میهمان ها احساس امنیت عمومی و آسایش و آرامش کنند. چون اولین دیدار خیلی مهم است! آدم ها با دیدن، قضاوت می کنند و یا قضاوت خود را تغییر می دهند و به اصطلاح دیدن خیلی متفاوت تر از شنیدن است. به همین علت باید در طرز لباس پوشیدن، روش صحبت کردن و انتخاب مستقبلین ، افرادهم پایه و هم تراز میهمان ها دقت و جدیت کنند. نزدیک درب ورودی سالن به تک تک میمان ها خوش آمد بگویند و به آن ها گل بدهند و احوالپرسی کنند.
حمل و نقل
انتخاب وسیله، انتخاب همراه ها، انتخاب مسیر، جابجائی میهمان ها و وسیله هایشان از نکات مهم حمل و نقل تشریفات می باشد. یکی از نکات مهم در این زمینه بررسی وسایل نقلیه است که بنزین کافی داشته باشند و از نظر سلامت مشکلی نداشته باشند و درب ماشین را برای میهمان ها باز کنند.
اسکان
مکان اسکان میهمان، از صندلی داخل لابی (برای انجام مراحل پذیرش) تا اتاقی از هتل که برای آن ها در نظر گرفته می شود، باید سالم و امنیت داشته باشد. سیستم های گرمایش وسرمایش، روشنایی و صوتی باید سالم بوده تا میهمان احساس آرامش کند. محیط باید از نظر نور، حرارت، راحتی، صدا و تابلو های راهنما تنظیم شده باشد.
دقت کنیم که در محل نشستن افراد میز و صندلی، میکروفن، ضبط صوت، نور، یادداشت و خودکار، آب، زیرسیگاری، تلفن و امکانات ارتباطی، پرچم و باقی موارد بررسی شده باشند، هوای محیط تازه باشد و محوطه ی بیرون نمای خوبی داشته باشد. تزئین و گل آرایی محیط هم مهم است و توجه به آن خصوصا از نظر رنگ و تنوع برای احساس آرامش مفید است.
پذیرایی
یک پذیرایی مختصر به منظور آشنایی با میهمان و میزبان ابتدای ورود میهمانی انجام شود. چای، قهوه، آب، آب معدنی، شیرینی، شربت، میوه، نوشابه، موزیک مناسب در زمان استراحت، هدایا، شام و نهار جزء پذیرایی است که باید در بهداشت آن ها بسیار دقت شود.
بدرقه
موقع بدرقه کنار درب خروج بایستند، خداحافظی کنند و یادگاری و یادبود بدهند. اگر در اخذ ویزا، تهیه بلیط، گذرنامه، مجوز خروج مشکلی وجود داشت قبل از خداحافظی مشکل را حل کنند. همان گونه که در استقبال لبخند بر لب دارند، موقع بدرقه هم لبخند را فراموش نکنند!
معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران