در سومین و جدیدترین بخش از آموزش لغات تخصصی صنعت هتلداری، تعدادی از لغات و اصطلاحات کاربردی در این حوزه را جهت استفاده علاقه‌مندان به هتل و هتلداری معرفی می‌نماییم. با سرویس آموزش زبان وبسایت هنرستان فردای علم، بهترین هنرستان هتلداری، گردشگری  آشپزی استان گیلان در بندر انزلی همراه باشید.

Occupied   یا OCC - اتاق اشغال شده
 
اتاقی که در حال حاضر خود میهمان و لوازم وی در آن قرار دارد.
 
 
Vacant یا VAC  - اتاق خالی
 
به اتاق‌های آماده ورود میهمانان گفته می‌شود.
 
 
Out Off Order یا OOO - خارج از سرویس
 
به اتاقی که به هر دلیل قابل فروش نباشد گفته می‌شود.
 
 
Make-Up Room یا M./U 
 
به اتاق اشغال شده توسط میهمان گفته می‌شود که نیازمند تمیزکاری و مرتب نمودن تخت می‌باشد.
 
 
Turndown Servise یا T.D.S
 
سرویس شام‌گاهی که تنها به مرتب نمودن تخت ختم می‌شود.
 
 
Do Not Disturb یا D.N.D - مزاحم نشوید
 
این به معنای آن است که میهمان داخل اتاق تمایل ندارد که کسی وارد اتاقش شود و یا به هر صورت مزاحم وی گردد.
 
 
Sleep Out یا S.O
 
به معنای آن است که میهمان داخل اتاق شده است اما در اتاق نخوابیده است.
 
 
Check Out یا C.O
 
به معنای آن است که میهمان اتاق را ترک نموده و اتاق آماده تمیزکاری است.
Data Entry Clerk - منشی ورود اطلاعات
 
شخصی که رزروها را وارد سیستم می‌نماید.
 
 
Date Roll
 
یک رویداد است که طی آن تاریخ تغییر می‌نماید. این بدان معناست که با تغییر تاریخ، بار مالی برای واحدهای مختلف ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال میهمانی که در اتاق اقامت دارد یک شب هزینه اقامت بیشتر در هتل شارژ می‌شود. 
 
همچنین اتفاقات دیگری همچون تغییر روز برای واحدهای مختلف از جمله رستوران اتفاق می‌افتد. معمولا در هتل‌ها عملیات Date Roll توسط حسابرس شیفت شب انجام می‌شود و اغلب مابین ساعت 2 الی 4 صبح صورت می‌گیرد.
 
 
Early Bird
 
میزان تخفیف ویژه‌ای که جهت رزرو زود هنگام اعطا می‌شود و معمولا می‌باید یک فاصله حداقلی مابین زمان انجام رزرو و زمان ورود میهمان به هتل بر اساس روز وجود داشته باشد.
 
 
Flash Sales
 
میزان تخفیف ویژه‌ای که تنها برای یک بازه زمانی کوتاه مدت ارائه می‌شود.
 
 
Folio - فولیو
 
به مجموعه‌ای از هزینه‌های ایجاد شده توسط یک میهمان و یا یک شرکت گفته می‌شود که در حساب وی منظور می‌گردد. در حقیقت هتل با بررسی Folio می‌تواند حساب میهمان از هر نظر را بررسی نماید.
 
 
 Hotel Clerk
 
شخص و یا اشخاصی که در هتل با میهمانان در ارتباط است.
 
 
Housekeeping Asset - لوازم خانه‌داری
 
تمامی لوازمی که برای تازه‌سازی یک اتاق مورد نیاز است. مانند حوله‌های تازه، ملحفه، دستمال کاغذی و ...
 
 
Housekeeping Request - درخواست خانه‌داری 
 
هرگونه درخواست جهت مرتب نمودن اتاق‌ها
 
 
Independent Contractor – پیمانکار مستقل
 
این اشخاص به صورت مستقیم در استخدام هتل نمی‌باشند بلکه به صورت پیمانی برای هتل کار انجام می‌دهند. مانند تاکسی سرویس 

 

منبع: هتل جار

                                                                                                                        معاون آموزشی و فناوری: لیلا ناوران