جذام یک بیماری مزمن مسری است که به وسیله باسیل های مقاومی به نام میکوباکتریوم لپرا به وجود می آید . پوست و اعصاب، مهمترین مناطقی هستند که هدف این باسیل ها قرار می گیرند . هر چند سایراندام های بدن نیز چندان از جمله این بیماری، مصون نیستند. به خصوص دست، پا، صورت و چشم ها ممکن است دچاراین ضایعه شوند. چون عصب این اعضا از بین می رود، بیمار، آسیب دیدگی و سوختگی حاصل ازاین بیماری را احساس نمی کند وضایعات حاصله ممکن است. تبدیل به زخم شوند.به علاوه این بیماری خود را به صورت ضعف ماهیچه وفلج نیز نشان دهد و در نتیجه معلولیت های جدی از قبیل از شکل افتادگی عضو یا حتی کوری و از بین رفتن انگشتان دست و پا به وجود خواهد آمد جذام عمدتا با قطرات بسیار ریز آب بینی می تواند پراکنده شود. بهداشت و وضعیت زندگی نیز در انتقال بیماری، نقش موثری دارند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ وقت متوجه نمی شوند که به این باکتری آلوده شده اند. درمیان این بیماران، عکس العمل سیستم ایمنی، نوع جذامی را که به آن مبتلا شده اند مشخص شده است.
انواع جذام عبارتند از:
پسی-باسیلاری :
بیماری جذامی باتعداد نسبتا کمترباکتری
مالتی باسیلاری :
چون بیماران جذامی مالتی،تعدادبیشتریازباسیلها رادربدن خود دارند،بیماری آن ها واگیردارتر خواهدبود، ضایعات پوستی بیشتری خواهند داشت ودرمان طولانیتری درانتظارشان است.
علایم جذام:
رنگ پریدگی پوست و بی حسی، اولین علایم جذام هستند . در بیماران مالتی- باسیلاری ، دام های دیگر مانند غدد لنفاوی، بینی، بیضه و کلیه ها نیز ممکن است درگیر شوند. اما مهمترین معلولیت ناشی از جذام، درگیری اعصاب بالاتنه است که درنتیجه ی آن، بی حسی یا اختلال حرکتی در یک سری عضلات مشخص، به وجود می آید .
درمان جذام :
آن جا که تمامی میکوباکتریوم های فعال قابل کشته شدن هستند، جذام یک بیماری قابل درمان است چند دارو درمانی، موثرترین درمان پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی برای بیماری جذام است. البته بیماران برای معالجه کامل، باید به صورت مرتب داروهای خود را طی دورههای نسبتا طولانی مصرف نماید.یک دوره 6 ماه برای بیماران پسی –باسیلاری و یک دوره 11 تا 12 ماه برای بیماران جذامی مالتی – باسیلاری کافی خواهد بود .
نکته بسیار مهم :
جذام بیشترازهرچیز،یک بیماری معلولیت آوراست ازاین رو، هدف ازکنترل این بیماری کاهش ناتوانی و معلولیت آن هاست و آنچه که در این بیماری اهمیت دارد، آغاز سریع درمان است .

                                                                                             گرد آوردنده: صیاددخت