دهان بینی و چشم جزء اصلی ترین اجزاء ورود ویروس کرونا به داخل بدن می باشد و در دندانپزشکی در دوران کرونا اگر فواصل زمانی وقت دهی بیماران یا فاصله ارتباط بیمار با افراد محیط نزدیک و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی باشد زمینه انتقال ویروس به راحتی فراهم می شود.

این روز ها عدم مراجعه به دندانپزشکی گزینه مناسبی برای غلبه بر ترس از کرونا نمیباشد و نباید به دلیل ترس از کرونا درمان های اضطراری دندان را به تعویق انداخت چون بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد و افرادی که نیازمند درمان های اورژانسی دندان می باشند به دلیل ترس از ابتلا به کرونا درمان خود را به تعویق میاندازند که این اقدام میتواند سلامت این افراد را به خطر اندازد .
در این شرایط افراد اگر از مواد غذایی شیرین و تنقلات بیشتری در خانه استفاده کنند. افزایش میزان پوسیدگی های دندان ها بیشتر می شود. پس بهتر است در شرایط قرنطینه حتما بهداشت دهان و دندان بیش از پیش رعایت گردد.
در دوران پاندمی کرونا ممنوعیت خدمات دندانپزشکی وجود ندارد فقط در زمان های پیک کرونا سعی کنیم که مراجعه کمتری داشته باشیم .تمامی پرسنل و کارکنان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با استفاده از ماسک ،دستکش،کاور کفش و لباس مخصوص و ضد عفونی محیط و دستگاه ها و تهویه مناسب محیطی امن را برای مراجعه کنندگان ایجاد کرده تا با آسودگی خاطر روند درمان خود را طی کنند .
البته که اساسا مراکز دندانپزشکی قبل از پیدایش ویروس کرونا آمادگی مواجهه با بیماری های واگیردار مثل هپاتیت را داشته و شرایط و امکانات لازم را برای پیشگیری و رعایت آن درنظر گرفته بودند .
جهت پیشگیری از دندان درد بهتر است روزانه حداقل 2 مرتبه مسواک زدن قبل و بعد از خواب و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار قبل از خواب به تمامی افراد و حتی کودکان توصیه می گردد تا از پوسیدگی های احتمالی دندان جلوگیری شود.

ولی در مواردی که درمانهای خانگی چاره ساز نیست و مشکلات اورژانسی وجود دارد به تعویق انداختن درمان شرایط را برای بیمار و دندانپزشک پیچیده تر میکند و به طور کلی درمان های اورژانسی دندان نیازمند مراجعه هرچه سریعتر به پزشک می باشد .
درمان های اورژانسی دندانپزشکی در زمان ویروس کرونا شامل موارد ذکر شده می باشد :

  • شکستگی دندان
  • درد خونریزی
  • آبسه دندان
  • التهاب و عفونت لثه
  • دندان های مصنوعی دردناک و یا شکسته
  • روکش های ناتمام دندان
  • درمان هایی که از قبل شروع شده و با عدم پیگیری امکان بدتر شدن شرایط دندان یا عفونت مجدد آن شود .

اقدامات مخصوص جهت پوشش افراد در محیط درمان :
۱- تمامی افراد باید از گان جراحی یکبار مصرف استفاده نموده که امکان انتقال ویروس از طریق پوشش به صفر برسد.
۲- باید از ماسک سه لایه و در مواقع مورد نیاز ماسک N59 از شیلد پزشکی نیز استفاده می کنند.
۳- در محیط چه بیمار و چه کادر درمان برای رفت و آمد از پاپوش یکبار مصرف استفاده می کنند.

                                                                      مربی بهداشت: معصومه صیاددخت